Wednesday, January 11, 2017

Hutan Pinus Jogja (Part 1/2)


Hutan pinus ini adalah antara tempat-tempat popular yang sentiasa ada dalam senarai backpackers dari Malaysia.

Jika di 'google', keliru juga kerana ada pelbagai nama yang merujuk kepada hutan ini. Hutan Pinus Imogiri, Hutan Pinus Mangunan, Hutan Pinus Dlingo, dan Hutan Pinus Bantul - semuanya merujuk kepada hutan yang sama. Tidak hairanlah kerana hutan ini berada di Desa Mangunan, Kecamatan Dlingo, Kabupaten Bantul dan amat hampir juga lokasinya dengan Imogiri.

Walaupun hutan ini diwartakan sebagai hutan lindung, ia bukanlah hutan asli di Indonesia.  Hutan di kawasan Mangunan ini asalnya adalah sebuah tanah tandus yang kemudian ditanam semula - bukan hanya pokok pinus, malah jenis pohon lain juga seperti mahoni, akasia, kemiri dan kayu putih turut ditanam di kawasan seluas 500 hektar ini.

Hasilnya tidak sia-sia memandangkan kini hutan pinus menjadi tempat tumpuan pelancong dari dalam dan luar Indonesia. Peminat-peminat fotografi dan penggemar-penggemar swa-foto pasti tidak akan melepaskan peluang berkunjung ke hutan yang amat bersih dan terjaga dengan rapi ini.

Ia juga popular sebagai lokasi untuk sesi fotografi pra-perkahwinan. Pohon pinus yang berbatang lurus dikatakan adalah lambang cinta setia yang tidak bercabang-cabang.

Tiket masuk? Percuma. Hanya perlu bayar wang parkirnya saja sebanyak IDR10,000.

No comments: