Thursday, October 26, 2017

Ranau Backpacker's Hostel

Bagi rakan-rakan backpackers yang ingin ke Kinabalu atau Kundasang, selalunya mesti cari tempat tinggal di Kundasang, kan?

Ranau

Sebenarnya Ranau adalah tempat yang lebih 'convenient' kerana ia adalah bandar besar berbanding Kundasang, seumpama bandar Klang dan pekan Meru. Kedudukan keduanya juga tidak jauh antara satu sama lain. Pasaraya, kedai makan, bank dan pengangkutan awam lebih banyak di Ranau berbanding di Kundasang.


Sewaktu di Ranau, kami menginap di hostel ini. Oleh kerana kami tempah 'family room', kami diberi dua bilik, satu dengan 'double bed', manakala satu lagi dengan bunk bed dan keduanya mempunyai pintu penghubung di tengah-tengah yang apabila dibuka, bilik kami terasa lapang. Terdapat satu almari solek dalam bilik 'double bed' yang memudahkan saya menggunakan laptop. Keadaan dalam bilik amat bersih dan memuaskan. Tiada 'bed bugs' seperti di hotel backpacker yang kami sewa di KK pada malam-malam sebelumnya.


Hostel ini juga menyediakan kopi, teh, gula dan krimer, serta roti gardenia lengkap dengan jem dan mentega di ruang 'pantry'nya yang juga sangat bersih. Kalau dahaga atau lapar, buatlah seperti di rumah sendiri baik malam mahupun pagi. Anak-anak saya berulang 2-3 kali keluar bilik untuk buat kopi dan roti bakar sepanjang malam.

Satu bilik RM50 manakala satu lagi RM45, menjadikan kos keduanya RM95 semalam. Bilik airnya juga sangat bersih dengan sabun dan syampu botol besar disediakan. Cuma mungkin kurang selesa bagi penghuni perempuan, kerana ianya adalah 'shared bathrooms & toilets'. Saya agak bertuah kerana tidak terserempak dengan penghuni-penghuni lain sewaktu ke tandas dan ke bilik air.


Walaubagaimanapun, saya tetap beri 4 bintang kepada hostel ini dan tidak ragu-ragu untuk mencadangkannya kepada rakan-rakan backpackers sekelian yang mementingkan bajet dan di masa yang sama mahukan keselesaan.

No comments: