Sunday, October 29, 2017

Guilin, kota indah yang mengasyikkan


Kota Guilin terletak di timur laut Wilayah Guangxi Zhuang, di tebing barat Sungai Li dan bersempadan dengan wilayah Hunan di utaranya. Nama Guilin bererti "Forest of Sweet Osmanthus", bersempena pokok 'sweet osmanthus' yang juga dikenali sebagai 'sweet olive' atau 'tea olive' yang banyak terdapat di kota ini.


Kota ini terkenal dengan pemandangan indah bukit-bukau batu kapurnya dan merupakan salah satu destinasi pelancongan utama di China. Kota yang berkeluasan 27,809 km2 ini mempunyai hampir 5 juta penduduk dengan kepadatan 170/km2.


Guilin memiliki sejarah yang amat panjang, bermula daripada penubuhannya sebagai sebuah perkampungan kecil pada tahun 314 sebelum Masihi lagi. Ia seterusnya berkembang sehingga menjadi pusat pentadbiran yang penting dalam dinasti Qin, Han, Tang dan Song, juga sebagai kubu kuat di zaman pemerintahan tentera Sun Yat Sen.


Kota ini dinamakan Guilin  pada tahun 1940, dan pada tahun 1981, ia disenaraikan sebagai salah satu daripada empat kotaraya bersama-sama Beijing, Hangzhou and Suzhou yang dinobatkan sebagai projek utama negara dalam pemuliharaan warisan budaya dan sejarahnya.


No comments: