Wednesday, May 17, 2017

Bromo: Tip untuk fotografer


Selautan manusia berkumpul seawal jam 4 pagi di puncak Gunung Penanjakan ini untuk menantikan pemandangan matahari terbit di Taman Nasional Bromo-Tengger-Semeru. Matahari terbit sekitar jam 5.30 am.

Untuk solat subuh pun agak sukar mendapatkan tempat di celah-celah saf yang padat di ruang solat yang terhad, apatah lagi untuk mendapatkan spot yang paling bagus bagi menanti pemandangan matahari terbit ini di celah-celah semua pengunjung yang lain. Saya dan rakan-rakan semuanya terpecah dan terpisah dalam kekalutan ini dan bertemu semula selepas berakhirnya acara ini.

Satu tip untuk mendapatkan spot menarik adalah laburkan IDR10k kepada orang yang menawarkan 'tikar' (kertas tebal) untuk anda duduk sementara menunggu matahari terbit ini. Apabila saya enggan menyewanya dengan alasan sudah tiada tempat pun untuk membentangnya di mana saya boleh melihat pemandangan yang dinantikan dengan jelas akibat kepadatan pengunjung, dia membawa saya ke spot lain yang kurang orang tetapi tidak kalah pemandangannya... dan paling istimewa, tiba-tiba saya yang berada paling hadapan! 😊

No comments: