Friday, May 19, 2017

Berkuda di Bromo

Kawasan parkir di Bromo
Perkhidmatan jeep di Taman Nasional Bromo Tengger Semeru membawa kami ke 4 destinasi: Penanjakan, Bromo, Pasir Berbisik dan Savannah.

Jauh juga perjalanan ke kaki gunung
Namun demikian, di Bromo, jeep terpaksa menurunkan kami di kawasan padang pasir sebelum candi Hindu di kaki Gunung Bromo. Dari sini, pengunjung sama ada perlu berjalan kaki atau menaiki kuda dengan bayaran sebanyak IDR125000.

Pasar makanan dan barangan cenderahati di kaki Bromo

Bagi saya yang pertama kali mendaki menggunakan kuda, merecik juga peluh di dahi kerana gayat. Terasa tinggi di atas kuda dengan kaki tidak berpijak di tanah, acapkali saya terasa seperti hampir tergelongsor ke belakang sewaktu kuda dalam kedudukan mendaki.


Apa-apa pun, menaiki kuda memang menjimatkan tenaga kerana jarak dari parkir ke kaki gunung pun agak jauh, belum termasuk anak-anak tangga yang akan didaki ke kawah.


Inilah titik terakhir perjalanan berkuda dalam pendakian Gunung Bromo. Selepas pagar batu yang kelihatan dalam gambar, pengunjung perlu meneruskan pendakian dengan berjalan kaki kerana terdapat 250 anak tangga yang perlu didaki untuk sampai ke puncak gunung ini.


No comments: