Monday, June 19, 2017

Jalur pendakian Gunung Bromo


Bagi rakan-rakan yang ingin mencuba mendaki gunung tetapi merasa ianya sesuatu yang sukar dan tidak mungkin dilakukan, saya cadangkan anda bermula dengan mendaki Gunung Bromo di Jawa Timur. 

Gambar ini menunjukkan jalur pendakian Gunung Bromo secara keseluruhan. Para pengunjung akan dibawa menaiki jeep sehingga ke sempadan yang dibenarkan di tengah-tengah lautan pasir, beberapa ratus meter sebelum tiba di candi Hindu yang kelihatan dalam gambar, di kaki gunung ini. 

Dari kawasan meletak jeep ini, pengunjung boleh memilih untuk menaiki kuda (dengan bayaran) atau berjalan kaki sahaja. Selepas melintasi candi, terdapat pasar menjual makanan dan cenderahati di tengah-tengah perjalanan sebelum anda mula mendaki. 

Sekiranya berkuda, anda terpaksa turun dan berjalan kaki bermula dari kawasan bertembok batu dalam gambar. Kuda dan pemandunya akan menunggu anda di sini sehingga anda turun semula. Anda perlu berjalan menuju ke tangga dan mendaki 250 anak tangganya untuk sampai ke puncak bibir kawah.

Pendakian ini sebenarnya amat mudah dan boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja walaupun anda tidak pernah memanjat gunung sebelum ini. Selamat mencuba! Anda pasti boleh! 

No comments: