Sunday, April 11, 2010

Lontong Klang


Lokasinya di bawah Emporium Makan (nama lama, nama baru aku tak tau) di seberang jalan bertentangan dgn Pasar Jawa di Kelang.
Masa aku mengajar di sebuah SMJK(C) yg berhampiran lebih kurang 14 tahun dulu, di sinilah tempat aku membeli sarapan pada waktu rehat setiap hari. Kadang-kadang lebih drp 10 bungkusan akan ku bawa pulang ke sekolah dikirim oleh kawan2, juga anak murid.
Nasi lemak dan lontongnya memang sedap tiada bandingannya. Masa dulu2 nasi lemaknya disertakan sayur kangkung. Sekarang cuma timun. Lontongnya paling sedap, ditambah dgn sambal sotong, tempe goreng dan pegedel.
Lambat sikit datang waktu pagi pasti kempunan. Yg bagusnya kalau terdesak, boleh datang di sebelah malam. Sekarang, yg empunya gerai ini sudah memiliki restorannya sendiri di Seksyen 7 Shah Alam, jadi jika lontong klang di Kelang habis, tuju saja ke Shah Alam, pasti dapat.
Sampai ke hari ini, bila2 dan di mana saja aku makan lontong, pasti aku teringatkan Lontong Klang yg masih belum ku jumpa tandingannya.

2 comments:

amiza said...

kalau kat emporium makan kitorg satu family suka makan rojak dan mee jawa.. Memang tiada tandingan! Lepas ni kena try lontong ni pulak lah..

aDie dALi said...

sect 7 kt mne kedai nye sis?